مدیران ارشد شرکت‌ها و سازمان‌ها چگونه زبان‌آموزی می‌کنند؟

مدیران ارشد شرکت‌ها و سازمان‌ها، معمولا افراد پرمشغله‌ای هستند که به‌دلیل برنامه فشرده کاری، فرصت کافی برای یادگیری و زبان‌آموزی ندارند؛ این در حالی است که ندانستن زبان انگلیسی را نقطه ضعفی در راه رسیدن به اهداف توسعه‌گرایانه و تهاجمی خود در بازار پیش‌رو که قدرت رقابت‌پذیری در سطح بین‌المللی در آن روز به روز در حال افزایش است، می‌دانند؛ با توجه به این نیاز ضروری است که موسسه‌های زبان‌آموزی بتوانند به‌صورت تخصصی به این نیاز پاسخ داده و شرکت‌ها را به سمت زبان‌آموزی سازمانی پیش ببرند؛ اتفاقی که در موسسه افق ارتباط بین المللی باران (موسسه باران) افتاده است.

در گفتگو با مدیر عامل «موسسه باران» به، فرآیند زبان‌آموزی در بزرگسالی، علل عدم استمرار این فرآیند، ایده‌آل‌های ذهن زبان‌آموز بزرگسال، نیاز سازمان‌ها و مدیران آنها به زبان‌آموزی در دنیای امروز و شرایط امن یادگیری زبان‌آموزی در افراد بزرگسال پرداخته شده است.

فرآیند زبان‌آموزی در بزرگسالی

مهدی بیگی مدیرعامل «موسسه باران» درباره تفاوت زبان‌آموزی افراد بزرگسال با کودکان عنوان کرد: زبان‌آموزی در دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی و کهنسالی با یکدیگر تفاوت دارند؛ اما در این میان مهم این موضوع است که فرد در هر دوره سنی که قرار دارد باید بداند که براساس چه سیستمی زبان‌ بیاموزد تا بیشترین میزان بهره‌وری را از یادگیری داشته باشد. در غیر این صورت فرد زبان‌آموز دچار شکست خواهد شد. از همین‌رو باید به این تفاوت‌های سنی توجه کرد، چراکه در هر مرحله سنی، عملکرد شناختی مغز افراد تغییر می‌کند.

بیگی در پاسخ به این پرسش که آیا یادگیری در سنین بالاتر مشکل‌تر خواهد بود، گفت: در سنین مختلف، مختصات یادگیری متفاوت از یکدیگر هستند. بدون شک یادگیری در سنین زیر ۵ سال با سن ۱۹ سالگی یا سن ۴۰ سال متفاوت است. اما موضوع آن است که اگر شرایط یادگیری مختص هر سنی فراهم شود، فرد در بهترین حالت یادگیری خود قرار می‌گیرد و این به معنای سخت‌تر یا آسان‌تر بودن یادگیری نخواهد بود. از همین‌رو افراد بزرگسال باید بتوانند بهترین حالت یادگیری را برای خویش فراهم کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا زبان‌آموزی در افراد بزرگسال زمان بیشتری نسبت به کودکان می‌برد، گفت: البته مدت زبان‌آموزی در کودکی و بزرگسالی از یکدیگر متفاوت است، اما باید این موضوع را در نظر گرفت که شرایط افراد بزرگسال متفاوت است، از این‌رو میزان توجه، تمرکز و مشغله‌های ذهنی و نوع نیازی که آنها به زبان‌آموزی دارند، می‌تواند مدت زبان‌آموزی آنها را کم یا زیاد کند. باتوجه به این موضوعات است که برای زبان‌آموزی نیاز به زمان بیشتری دارند. در هر صورت به غیر از دوران خردسالی که عملکرد ذهن انسان متفاوت است، در هر سنی که قرار داشته باشیم باید برای زبان‌آموزی خود وقت بگذاریم. دغدغه اساسی این است که یک فرد بزرگسال باید روش بهینه برای زبان‌آموزی خود انتخاب کند. در صورت پاسخگویی به این دغدغه، افراد در بزرگسالی بهتر زبان یاد خواهند گرفت.

چرا بزرگسالان زبان‌آموزی را رها می‌کنند؟

مدیرعامل «موسسه باران» همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا بیشتر افراد بزرگسال زبان‌آموزی را پس از مدت کوتاهی رها کرده و آن را ادامه نمی‌دهند، آیا در این زمینه روش تدریس تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد:

بزرگسالان با توجه به اهدافی که برای خود ترسیم می‌کنند، زبان‌آموزی دارند. از این‌رو اگر افراد نیاز به زبان‌آموزی داشته باشند با انگیزه بالایی به سمت آن پیش می‌روند، چراکه درک بهتری از این موضوع دارند که زبان‌آموزی چه اثری بر زندگی و مسیر شغلی آنها خواهد داشت. اما مسئله آن است که افراد بزرگسال حاضر نیستند در کلاسی قرار بگیرند که منجر به یادگیری بهتر آن‌ها نشود. ممکن است در مسیری قرار بگیرند که پس از مدتی احساس کنند برای آن‌ها کارایی و دستاوردی ندارد که در نهایت آن مسیر را رها خواهند کرد. از سوی دیگر، اگر مرکز آموزشی نیز براساس شرایط متناسب با زبان­آموز گام برندارد، سبب می‌شود زبان‌آموز تا انتهای مسیر را طی نکند. براساس تحقیقی که ما برای معرفی در کنفرانس بین­المللی منابع انسانی (AHRD) در سال ۲۰۱۰ درباره شیوه‌های موثر یادگیری زبان انگلیسی برای مدیران ایرانی انجام دادیم، دریافتیم که شرایط زبان‌آموزی مدیران ایرانی شرایط مخصوص به خود است. «موسسه باران» در زبان‌آموزی مدیران زمانی در این مسیر موفق شد که شرایط و دغدغه‌ها و نیازهای مدیران در سازمان‌های ایرانی را درک کرد. اگر بزرگسالی در کلاس زبان‌آموزی شرکت کند و برایش کارآمد باشد، امکان ندارد آن را رها کند. هدف زبان‌آموز و فراهم بودن شرایط برای رسیدن به آن هدف مسیر را غیر قابل توقف می‌کند.

زبان‌آموزی سازمانی چیست؟

بیگی در پاسخ به این پرسش که موسسه‌های تخصصی زبان‌آموزی در ایران تا چه اندازه برای بزرگسالان ایجاد شده‌اند، گفت: موسسه تخصصی‌، موسسه‌ای است که از یافته‌های علمی دنیا استفاده می‌کند و سالیان سال تجربه‌های خود را بهبود داده و از زبان‌آموز خود بازخورد دریافت کرده و مجدد آنها را در سیستم آموزشی خود به‌کار می‌گیرد و قدم به قدم رشد خود را طی می‌کند. در این موسسه‌ها همزمان هم به یافته‌های علمی و هم به تجربه مشتری توجه می‌کنند و سعی دارند یک روش کارآمدی را به‌کار بگیرند که در این صورت حتما موفق خواهند شد. اگر موسسه شرایط فرد بزرگسال را در نظر نگیرد، روش تدریس جواب نمی‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که زبان‌آموزی سازمانی چیست و چه اندازه نیاز است که مدیران و افراد کلیدی شرکت‌های بزرگ زبان‌آموزی سازمانی داشته باشند، گفت: زمانی که یک فرد بزرگسال در جهت هدف شخصی خود زبان یاد می‌گیرد، آموزش زبان غیرسازمانی را در پیش گرفته است. اما زمانی که یک فرد بزرگسال با توجه به هدف، چشم‌انداز و ماموریت سازمانی که برای آن کار می‌کند، اقدام به زبان‌آموزی می‌کند که این اهداف ممکن است در راستای صادرات و تعاملات بین­المللی سازمان باشد، در معرض آموزش زبان سازمانی قرار گرفته است.

ایده‌آل‌های ذهن زبان‌آموز بزرگسال

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که ایده‌آل‌های ذهن زبان‌آموز بزرگسال از زبان‌آموزی سازمانی چیست، عنوان کرد: در وهله اول، یک فرد بزرگسال انتظار دارد که شرایط او درک شود. به عنوان مثال یکی از مهمترین دغدغه‌های یک فرد بزرگسال این است که انتظار دارد به جایگاه اجتماعی او توجه شود. جایی که بزرگسال احساس کند آبرویش در خطر است، آنجا یادگیری رخ نمی‌دهد. باید برای او یک محیط امن یادگیری فراهم شود. یک بزرگسال زمانی که در برابر هم‌رده‌های سازمانی خود اشتباه صحبت کند، ممکن است خجالت‌زده شود و زبان‌آموزی خود را ادامه ندهد. چراکه این کلاس را دیگر محیط امن یادگیری برای خویش نمی‌داند. همچنین باید مسیر و هدف آموزش را به فرد بزرگسال نشان داد. بزرگسالان زمانی که احساس کنند کلاس‌شان کارآمد است، آن کلاس را ادامه می‌دهند و اگر احساس کنند برایشان کارآمدی ندارد، کلاس برایشان ادامه پیدا نمی‌کند. این خلاصه‌ای از انتظارات بزرگسالان از زبان‌آموزی است.

دلایل زبان‌آموزی سازمانی

مدیر «موسسه باران» درباره ضرورت زبان‌آموزی سازمانی عنوان کرد: براساس نظرسنجی «موسسه باران» نخستین دلیل زبان‌آموزی افراد یک سازمان، استفاده از منابع دست اول عنوان شده است. بهره‌گیری از دانش فنی روز دنیا برای محیط کسب و کار یک ضرورت به‌شمار می‌رود. از آنجا که ترجمه این متون به‌سرعت در دسترس نیست، بنابراین مهمترین دغدغه استفاده از منابع دست اول بین‌المللی است. دومین دغدغه استفاده از فرصت‌های بین­المللی دورکاری است که در سال­های اخیر فراهم‌شده است. سومین دلیل، توسعه کسب و کار در فضای بازار بین‌المللی است. براساس سایر تجربه‌های «موسسه باران»، افراد سازمان زبان‌آموزی را در جهت حضور در سمینارهای خارجی چه به‌عنوان سخنران و چه به‌عنوان شرکت‌کننده انتخاب می‌کنند. مورد دیگر حضور در اتحادیه‌های بین­المللی تخصصی است. دلیل بعدی حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای خرید و فروش است. برخی نیز برای شرکت در دوره‌های آموزشی بین­المللی زبان‌آموزی می‌کنند. البته پای یک نیاز چندان مطرح‌نشده نیز در میان است، برخی از بزرگسالان می‌خواهند زبان یاد بگیرند تا آنچه که به زبان مادری آموخته‌اند و در آن حوزه تخصص و تجربه کسب کرده‌اند را برای سایر افراد در عرصه­های بین­المللی بازگو کنند تا تبادل دانش داشته باشند و این یکی از انگیزه بالای مدیران به‌شمار می‌رود.

حضور ۱۵۰ شرکت برتر ایران در «موسسه باران»

بیگی در پاسخ به این پرسش که «موسسه باران» به‌عنوان یک موسسه تخصصی براساس چه نیازی شکل گرفت، تصریح کرد: «موسسه باران» به این نیاز رسید که افراد یک سازمان چه در رده مدیریتی چه در رده‌ کارشناسان متخصص ، کلاس‌های مناسب خود را برای یادگیری زبان پیدا نمی‌کنند. این باعث شد که این موسسه زبان به‌عنوان یک موسسه تخصصی فعالیت خود را آغاز کند. حوزه تمرکز «موسسه باران» روی ۲۰۰ شرکت برتر ایران است. عمده صنایع پیشرو کشور در سبد پرتفوی باران حضور دارند. بالای ۱۵۰ شرکت در باران زبان‌آموزی داشته‌اند.

وی افزود: بخش عمده فعالیت «موسسه باران» در حوزه بانکداری، نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع معدنی، سازمان‌های تخصصی کشور، یا شرکت‌های حوزه فناوری بانکی بوده است.

سازمان‌های هوشمند، زبان‌آموزی را اولویت برمی‌شمرند

مدیرعامل «موسسه باران» درباره بازخورد حضور شرکت‌ها از «موسسه باران» عنوان کرد: افراد هوشمندانه در یک کلاس زبان باقی می‌مانند یا آن را ترک می‌کنند. سازمان‌ها نیز از این هوشمندی برخوردار هستند. سازمان‌های پیشرو کشور زمانی که قصد دارند یک موسسه زبان را انتخاب کنند، از این هوشمندی استفاده می‌کنند. اگر موسسه‌ای برای آنها کارآمدی داشته باشد همان مسیر را ادامه می‌دهند. براساس نظرسنجی مستمر از مشتریان باران، میزان رضایت‌مندی از «موسسه باران» در سطح بسیار بالا قرار دارد که ثمره دو دهه تلاش موسسه است.

مدیران ارشد شرکت‌ها و سازمان‌ها چگونه زبان‌آموزی می‌کنند؟

«موسسه باران» به زمان و مشغله‌های زبان‌آموز توجه دارد

بیگی همچنین با اشاره به روش «موسسه باران» خاطرنشان کرد: باران از روش‌هایی بهره می‌گیرد که منطبق بر افراد بزرگسال شاغل در سازمان‌های ایرانی است. دغدغه‌های این افراد براساس هدف شرکت و جایگاه شغلی آن­ها است. از این رو باید به محیط امن یادگیری آنها توجه شود. مشغله‌های بسیار مدیران، فرصت یادگیری را از آنها می‌گیرد. «موسسه باران» به زمان زبان‌آموز توجه دارد. ما این موضوع را درک‌ می‌کنیم که یک زبان‌آموز ۴۵ ساله به دلیل مشغله‌هایی که دارد، با مشکل محدودیت زمان روبه‌رو است. از همین‌رو باید میزان تمرین و یادگیری زبان‌آموز رامتناسب با شرایط او درنظر گرفت تا تجربه خوشایند و نتیجه‌بخشی را تجربه کند. در این صورت زبان‌آموز در ادامه راه زمان بیشتری را به این کار اختصاص می‌دهد و با اشتیاق کار را ادامه می‌دهد. ما قبل از اینکه هر دوره آموزشی را برای مدیران شروع کنیم، یک جلسه کامل نیازسنجی با آنها برگزار می‌کنیم والبته واضح است که این جلسه نیازسنجی تعیین سطح نیست.

نقشه راه زبان‌آموز

وی در ادامه افزود: از نظر ما مهمتر از سطح زبان زبان‌آموز، تعیین این موضوع است که چه عواملی باعث شده که تاکنون او زبان را یاد نگیرد. مدل یادگیری شخصی زبان‌آموز چیست؟ تحت چه شرایطی فرد بهترین یادگیری را خواهد داشت؟ فرد با چه تیپ شخصیتی از مدرسین می‌تواند بهترین ‌نتیجه را بگیرد؟ زمانی که بین زبان‌آموز و انتخاب مدرس دقت کافی وجود داشته باشد، نتیجه کار بسیار مشخص خواهد بود. این توجه به جزئیات متد «موسسه باران» است که در جلسه نیازسنجی زبان­آموزان هر شرکتی روی می‌دهد. وقت زبان‌آموز مورد توجه قرار می‌گیرد و اینکه در چه زمانی زبان‌آموز می‌تواند بهترین ‌نتیجه را بگیرد، مورد توجه موسسه است. پس از آن هدف‌گذاری است. زبان‌آموز پست مدیریتی و وقت محدودی دارد و براساس نیاز و اشتیاق می‌خواهد وقت خود را به این کار اختصاص بدهد، بهترین حالت این است که به او یک نقشه راه بدهیم. زمانی که نقشه راه را می‌بیند، به ‌نظرش این نقشه راه با شرایط و هدف او سازگار است، از این‌رو به آن ‌اعتماد می‌کند و اینجاست که آن کارآمدی اتفاق می‌افتد. این بخش عمده ارتباط «موسسه باران» با زبان‌آموز بزرگسال است‌. بخش دیگر مربوط به روش‌های زبان‌آموزی است.

توجه به مهارت شنیداری در زبان‌آموزی

مدیر عامل «موسسه باران» بیان کرد: مهمترین مهارت مورد نیاز فرد بزرگسال در زبان‌آموزی مهارت شنیداری است و از صحبت کردن اولویت بالاتری دارد. اگر به این موضوع توجه نشود، زبان‌آموز احساس می‌کند که این مسیر به او کمکی نمی‌کند. زبان‌آموز بزرگسال به این نتیجه رسیده که مهم این است که بتواند حرف خود را بزند، حتی اگر لابه‌لای آن چند اشتباه نیز داشته باشد روند یادگیری فرد را به سمت بهبود پیش می‌برد. زمانی که او متوجه می‌شود موسسه به این جزئیات توجه دارد، از نتیجه کار اطمینان خاطر پیدا می‌کند. از نظر روش علمی آموزش زبان نیز روش مخصوص باران را پیاده کرده‌ایم. هسته اصلی روش باران مبتنی بر علوم مختلف از جمله علوم شناختی، عصب‌شناسی، روانشناسی و آموزش بزرگسالان است. ترکیب این علوم به ما کمک می‌کند که بهترین نتیجه را بگیریم. توجه ما روی این موضوع است که یک بزرگسال در سازمان ایرانی چه اهدافی را دنبال می‌کند و چگونه باید شرایط یادگیری زبان را برای او فراهم کرد.

توجه به شرایط امن یادگیری

بیگی در پاسخ به این پرسش که افراد بزرگسال در برابر تغییر و روش‌های جدید مقاومت دارند، آیا در برابر روش‌های «موسسه باران» نیز از خود مقاومت نشان می‌دهند، گفت: در وهله اول پرسیدن سوال از خود آنهاست و افراد باید بدانند که شیوه مناسب یادگیری خودشان را به‌کار بگیرند. اگر بزرگسال شیوه مناسب یادگیری خود را پیدا نکرده باشد، بدون شک در برابر شیوه‌های جدید مقاومت می‌کند. کار ما به‌عنوان یک موسسه تخصصی این است که این مقاومت‌ها را بشناسیم. زبان‌آموز تا زمانی که به روش جدید اعتمادش جلب نشده به اطلاعات قبلی خود تکیه می‌کند که این رفتار طبیعی انسان‌هاست. «موسسه باران» با ایجاد شرایط امن یادگیری و شرایط زمان‌بندی و نقشه راه مناسب اعتماد افراد را به نتیجه‌ای که می‌توانند بگیرند، جلب می‌کند.

وی افزود: این مقاومت افراد را تبدیل به یک اهرم پیش‌برنده می‌کند. براساس نیازسنجی «موسسه باران» در شیوه‌های مناسب برای افراد بزرگسال، بیشترین آمار شیوه یادگیری مناسب، مبتنی بر فیلم و سریال بوده است. جامعه نسبت به این نوع یادگیری آگاه شده است، چراکه مدل صرف یادگیری مبتنی بر لغت و گرامر دیگر کارآمد نیست، بنابراین این آگاهی در افراد ایجاد شده که شنیدن و حرف زدن و ارتباط برقرار کردن موضوعات مهمی هستند که باید به آن توجه کرد.

مدیر عامل «موسسه باران» یادآور شد: از سوی دیگر برای نخستین بار در یک بررسی بین ۱۱۲ کشور در سال ۲۰۲۱ رتبه میزان تسلط بر زبان انگلیسی در کشور ایران به وضعیت متوسط رسیده که تا پیش از این یعنی طی ۱۰ سال گذشته در این زمینه دارای رتبه پایین یا خیلی پایین بود، هم‌اکنون ایران در خاورمیانه رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

بیگی ادامه داد: همچنین در بررسی «موسسه باران»، نسبت به ۱۰ سال گذشته، میزان تسلط افرادی که تست زبان داده‌اند در جامعه افرایش یافته که نشان‌دهنده تغییر در جامعه است و این مسئله به موضوع اعتمادی بازمی‌گردد که به سیستم جدید پیدا کرده‌اند. این روش‌های جدید کمک می‌کند که آن مقاومت شکسته شود.

سخن پایانی

مدیر عامل «موسسه باران» در پایان خاطرنشان کرد: کارایی، اثربخشی و کارآمدی در زبان‌آموزی اهمیت دارد. کارآمدی بدین معناست که ما توانایی این را داشته باشیم که به اندازه‌ای که می‌خواهیم به نتیجه دلخواه خود برسیم. این کارآمدی برای گروه‌های متفاوت جامعه می‌تواند متفاوت باشد. برای نمونه در بهار ۱۴۰۲ نمایشگاه GITEX برگزار خواهد شد که ۸۰۰ استارت‌آپ در آنجا حضور خواهند داشت و از ۱۷۰ کشور بازدیدکننده دارند. در این نمایشگاه ممکن است یک شرکت استارت‌آپی سرمایه‌گذار پیدا کند یا شرکت ایرانی بخواهد دانش فنی خود را صادر کند یا بخواهد دانش فنی دیگر کشورها را به دست بیاورد. هریک از این سه گروه با هدف مشخصی در نمایشگاه حضور خواهند داشت. برای «موسسه باران»، نقشه راه رسیدن به نتیجه هر یک از این گروه‌ها متفاوت است. برای فروش، کسب اطلاعات یا ارتباط ‌­گیری نقشه‌ راه متفاوت ارائه می‌دهد. زمانی که شرکت‌ها در نمایشگاه حضور پیدا کنند و نتیجه دلخواه خود را بگیرند، آن سیستم آموزشی موفق عمل کرده است. براساس نیازسنجی و متد آموزشی «موسسه باران» و نقشه ‌راهی که استفاده می‌کنیم، افراد را به نتیجه دلخواه خود می‌رسانیم. این سیستم را یک سیستم کارآمد و خروجی‌محور می‌نامند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن مشاوره می‌توانید با شماره ۸۸۲۰۱۵۳۰ -۰۲۱با موسسه باران در ارتباط باشید.

** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.