به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا، احمد محمودزاده روز پنجشنبه در نهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها افزود: تربیت نسل‌های آینده امری مهم است، نیروی انسانی تربیت شده می‌تواند هم عامل توسعه کشور و هم هدف توسعه و به تعبیر رهبر معظم انقلاب می‌توان عامل تمدن‌سازی باشد.

وی یادآور شد: به همین جهت در بیانیه گام دوم انقلاب، نیروی انسانی به عنوان رکن اصلی تمدن سازی عنوان شده است و مسوولیت تربیت این نیروی انسانی بر عهده آموزش و پرورش است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اجرای آیین‌نامه‌هایی که برای آموزش در کشور تدوین شده است، نیازمند همکاری آحاد مردم و نهادهای کشوری است بنابراین آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی عهده دار حل مسایل و مشکلات تعلیم و تربیت کشور باشد.

قانون شوراهای آموزش و پرورش نیازمند بازنگری جدی است

محمودزاده تصریح کرد: تصویب قانون شوراهای آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۲ که نیازمند بازنگری جدی است نوید بخش پیوندهای محکم بین نهادهای آموزش و پرورش و نهادهای حاکم بود. به همین دلیل شوراهای آموزش و پرورش به عنوان محل پیوندهای محکم بین مردم و نهادهای حاکمیتی برای تربیت انسان در تراز انقلاب اسلامی است.

وی افزود: از این رو بازنگری در قوانین آموزش و پرورش با نگاه به اسناد بالادستی لازم است و باید برای اینکار همت گماشت.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار داشت: ماده ۳۵ قانون شهرداری‌ها و انجمن شهر و روستا به مراقبت در تعلیم و تربیت اشاره شده است اما تاکنون قوانین بسیاری مغفول مانده و یا فاقد ضمانت اجرایی درست است.

محمودزاده ادامه داد: در برخی کشورها اداره امور مدارس به شهرداری‌ها سپرده می‌شود، از این رو تعامل و همکاری دو نهاد آموزش و پرورش از طریق شوراهای آموزش و پرورش و شهرداری‌ها از طریق شوراهای اسلامی می‌تواند توفیقات خوبی را شامل حال کشور کند.

وی افزود: آموزش و پرورش در سراسر کشور می‌تواند با واگذاری اختیار، در برخی مدارس و شهرداری‌ها زمینه‌های همکاری آنها را فراهم کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: در سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش و شهرداری‌ها امضا شد که خیلی کاربردی نبود بنابراین باید تفاهم‌نامه‌ای که امسال به امضای رییس شورای عالی استان‌ها و وزیر آموزش و پرورش می رسد باید کاربردی و از توصیفی بودن دور باشد.

وی بازنگری قوانین شوراهای آموزش و پرورش را ضروری دانست و افزود: می توان در این بازنگری‌ با محور قرار دادن آموزش و پرورش امکانات و زیرساخت‌ها را به گونه ای مناسب برای این شرایط برنامه ریزی کرد.

وی افزود: برای مثال زمانی که مدارس تعطیل است، کتابخانه‌ها هم تعطیل هستند و زمانی که کتابخانه‌ها باز می‌شوند، دانش‌آموزان در مدارس هستند به همین دلیل امکان استفاده دانش آموزان از کتابخانه وجود ندارد؛ بنابراین ما باید به سمتی برویم که این ظرفیت‌ها و امکانات را در اختیار آموزش و پرورش و دانش‌آموزان قرار گیرد.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تصریح کرد: باید منابع دستگاه‌ها هم‌افزا باشد و در راستای هم استفاده شوند تا هم از اتلاف منابع جلوگیری شود و هم شاید اثربخشی بیشتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.