آنتونی هاپکینز هشتاد و پنج ساله شد| مروری بر 19 فیلم برتر کارنامه بازیگری که با هانیبال لکتر به یادمان می‌اید

فیلم های هاپکینز با بیش از ۶۰ سال سابقه در سینما، بیش از ۴.۲ میلیارد دلار فروش کرده‌اند تا او را در میان فهرست پرفروش‌ترین بازیگران مرد دنیا هم قرار بگیرد

به مناسبت ۸۵ ساله شدن آنتونی هاپکینز نگاهی به فیلم‌های وی می‌تواند یادآور جایگاه وی در سینمای معاصر باشد.

به گزارش ورایتی، برخی از سلبریتی‌ها منبع شهرت و ثروت هستند و برخی دیگر پر از شور و اشتیاق و میراث ماندگار؛ آنتونی هاپکینز از گروه دوم است.

هاپکینز بازیگر مورد تحسین منتقدان با بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت، در کنار اسطوره‌هایی چون کاترین هپبورن در «شیر در زمستان» و اما تامپسون در «پایان هاوارد» و «بازمانده روز» بازی کرده است. در مجموع فیلم‌های او بیش از ۴.۲ میلیارد دلار فروش کرده‌اند تا او را در میان فهرست پرفروش‌ترین بازیگران مرد دنیا هم قرار دهد.

فرصت بزرگ او در سینما با ایفای نقش ریچارد شیردل، پسر ارشد هنری دوم (با بازی پیتر اوتول) و النور آکیتن (با بازی کاترین هپبورن) در درام تاریخی «شیر در زمستان» ساخته آنتونی هاروی در سال ۱۹۶۸ ایجاد شد.

اما او هرگز به یک ژانر خاص گره نخورد و از فیلم‌های ترسناک مانند «دراکولای برام استوکر» (۱۹۹۲) و «گرگینه» (۲۰۱۰) تا فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای مانند «سرزمین سایه‌ها» (۱۹۹۳) و «نیکسون» (۱۹۹۵) درخشید و در فضای ابرقهرمانی با «نقاب زورو» (۱۹۹۸) و فرانچایز «ثور» هم جلوی دوربین رفت.

پس از آنکه وی اسکار بهترین بازیگر مرد را برای «سکوت بره‌ها» دریافت کرد، تحسین بیشتر آکادمی با دریافت نامزدی اسکار برای بازی در «بازمانده روز» (۱۹۹۳)، «نیکسون» (۱۹۹۵)، «آمیستاد» (۱۹۹۷)، «دو پاپ» (۲۰۱۹) نصیب او شد و در نهایت سال ۲۰۲۱ برای «پدر» اسکار دومش را دریافت کرد و مسن‌ترین فردی شد که تاکنون برای بازیگری برنده اسکار شده است.

هاپکینز هنوز هم چهره‌ای قدرتمند در صنعت سینماست و سال ۲۰۲۲ در دو فیلم «زمان آرماگدون» جیمز گری و «پسر» فلوریان زلر بازی کرد و پس از آن در درام زندگی‌نامه‌ای «یک زندگی» در نقش نیکلاس وینتون بشردوست بریتانیایی بازی می‌کند که که کودکانی را از خطر به قتل رسیدن در آلمان نازی نجات داد. جانی فلین، هلنا بونهام کارتر و جاناتان پرایس هم‌بازیان وی در این فیلم هستند. وی همچنین در فیلم «ماه شورشی» زک اسنایدر برای نتفلیکس صداپیشگی خواهد کرد.

به مناسبت تولد آنتونی هاپکینز در ۳۱ دسامبر، ورایتی در زیر ۱۹ فیلم برتر وی را به ترتیب آورده است:

آنتونی هاپکینز ۸۵ ساله شد/ پرونده درخشان اسطوره بازیگری

۱۹- «ثور: رگناروک» ۲۰۱۷ ساخته تایکا وایتیتی- در نقش اودین

هاپکینز در نقش شاه آسکارد و پدر ثور با بازی کریس همسورث دست در دست مارول گذاشت. وی پیش از آن هم در «ثور» در سال ۲۰۱۱ و «ثور: دنیای تاریک» در سال ۲۰۱۳ بازی کرده بود اما در فیلم نهایی تاثیری بیشتر داشت.

۱۸- «نقاب زورو» ۰۱۹۹۸- ساخته مارتین کمبل- در نقش دون دیگو دلاوگا

وی در نقش دون دلاوگای سالخورده که دنبال دختر گمشده خود (با بازی کاترین زتا جونز) است، در ژانر اکشن به همان اندازه کاریزماتیک و جذاب است.

آنتونی هاپکینز ۸۵ ساله شد/ پرونده درخشان اسطوره بازیگری

۱۷- «لبه» – ۱۹۹۷- ساخته لی تاماهوری در نقش چارلز مورس

تماشای هاپکینز در حال بازخوانی سخنانی نوشته دیوید ممت فیلمنامه‌نویس در تریلری درباره بقا بیش از آنچه بتوان تصور کرد لذت بخش است. وی در نقش تاجری ثروتمند پس از جان سالم به در بردن از یک سانحه هوایی در دل جنگل و کوهستان باید با عناصر وحشی رودررو شود و در این مسیر آلک بالدوین همراه اوست.

۱۶- «دارکولای برام استوکر» -۱۹۹۱- ساخته فرانسیس فورد کاپولا- در نقش پروفسور آبراهام ون هلسینگ

اقتباس فوق‌العاده فرانسیس فورد کاپولا از داستان کلاسیک برام استوکر، صحنه‌ها و لباس‌های دلپذیر، فیلم‌برداری فوق‌العاده و گروهی پرخاش‌جو – به ویژه با حضور گری اولدمن به‌عنوان شخصیت اصلی، با بازی عجیب و در عین حال صمیمانه هاپکینز در نقش پروفسور که پرشور وارد نبرد علیه خون آشام می‌شود، فراموش نشدنی است.

آنتونی هاپکینز ۸۵ ساله شد/ پرونده درخشان اسطوره بازیگری

۱۵- «پایان هاوارد» -۱۹۹۲- ساخته جیمز آیوری، در نقش هنری ویلکاکس

این فیلم تاریخی که نامزدی بهترین فیلم اسکار را کسب کرد با اقتباس از داستان مشهور ای.ام.فورسترموفق به کسب جایزه فیلمنامه اقتباسی برای روث پراور جابولا شد و نامش را به عنوان یکی از هشت فیلم نوشته شده توسط نویسنده‌ای زنان در تاریخ آکادمی ثبت کرد که این موفقیت را کسب کرده است. نقش هاپکینز به‌عنوان تاجر عمل‌گرای خانواده ثروتمند ویلکاکس، یکی از دو بازی قدرتمند وی در سال ۱۹۹۳، در کنار ایفای نقش به‌عنوان نویسنده سی‌اس لوئیس در «سرزمین سایه‌ها» است. آکادمی هاپکینز را برای بهترین بازیگر مرد نامزد کرد، گرچه او در برابر «فیلادلفیا» با بازی تام هنکس شکست خورد.

۱۴- «تیتوس» -۱۹۹۹- ساخته جولی تیمور – در نقش تیتوس آندرونیکوس

اقتباس از داستان انتقام جویانه ویلیام شکسپیر اغلب در فهرست طویل فیلم‌های خیره‌کننده هاپکینز گم می‌شود، به ویژه که فیلم در گیشه شکست خورد. اما بازی هاپکینز که چیزی بین سبک متد اکتینگ با تم خشونت‌بار آن است، تعهد او به هنرش را نشان می‌دهد.

آنتونی هاپکینز ۸۵ ساله شد/ پرونده درخشان اسطوره بازیگری

۱۳- «آمیستاد» – ۱۹۹۷- ساخته استیون اسپیلبرگ- در نقش جان کویینسی آدامز

وقتی اسپیلبرگ تصمیم گرفت فیلمی بر اساس وقایع کشتی برده‌های اسپانیایی با نام «آمیستاد» در سال ۱۸۳۹ بسازد، تغییری بزرگ از فیلمسازی بود که جایزه اسکار را برای «فهرست شیندلر» (۱۹۹۳) گرفته بود و همان سال در حال ساخت دنباله «دنیای گمشده: پارک ژوراسیک» (۱۹۹۸) بود. او هاپکینز بااستعداد را در نقش جان کوئینسی آدامز، رئیس جمهور سابق و وکیل، انتخاب کرد؛ شخصیتی که در پایان فیلم با سخنرانی پرشور خود دادگاه را متقاعد می‌کند تا حکم را تایید و مردان آفریقایی را آزاد کند. این نقش نامزدی اسکار بازیگر نقش مکمل را کسب کرد که در نهایت در برابر رابین ویلیامز برای «ویل هانتینگ خوب» ناکام ماند.

آنتونی هاپکینز ۸۵ ساله شد/ پرونده درخشان اسطوره بازیگری

۱۲- «سریع‌ترین ایندین جهان» ۲۰۰۵- ساخته راجر دونالدسون در نقش برت مونرو

وقتی به آنتونی هاپکینز فکر می‌کنید به فیلم‌های ورزشی فکر نمی‌کنید. با این حال، کار الهام‌بخش این بازیگر به‌عنوان یک موتورسوار سرعتی [با موتور ایندین به معنی سرخپوست] که در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ رکوردهایی را ثبت کرد، سینمای مستقل را شگفت‌زده کرد. در حالی که فیلم که درباره نماد نیوزیلند است برای استفاده نکردن از بازیگری با لهجه استرالیایی به نقد گرفته شد اما بازی هاپکینز قلب و روح داستان را به چنگ آورده است.

آنتونی هاپکینز ۸۵ ساله شد/ پرونده درخشان اسطوره بازیگری

۱۱- «شکست» – ۲۰۰۷- ساخته گریگوری هابلیت- در نقش تئودور کرافورد

سال ۲۰۰۷ پر بود از محبوب‌ترین فیلم‌های قرن بیست و یکم از «جایی برای پیرمردها نیست» تا «خون به پا می‌شود». از این رو بازی هاپکینز در تریلر دست کم گرفته شده «شکست» در نقش مهندسی ایرلندی که همسرش را پس از اطلاع از داشتن رابطه نامشروع می کشد، به اندازه کافی مورد بحث قرار نگرفت. متأسفانه اکران آن در ماه آوریل هم موجب شد در فصل جوایز دیده نشود.

۱۰- «افسانه‌های پاییز» -۱۹۹۴- ساخته ادوارد زویک در نقش سرهنگ ویلیام لودلو

درام تاریخی وسترن با جمع بازیگران تمام ستاره از جمله برد پیت، آیدان کویین، جولیا اورموند، هنری توماس و آنتونی هاپکینز که نقش پدرسالار خانواده‌ای در مونتانا در اوایل قرن بیستم بازی کرده است، تماشایی است. هاپکینز از دریچه نقش نفس‌گیر خود، در آن زمان منتقدان را به دو دسته تقسیم کرد اما غنا و روحیه زیادی در داستان وجود دارد و هاپکینز برجسته‌ترین نقطه برجسته آن است.

آنتونی هاپکینز ۸۵ ساله شد/ پرونده درخشان اسطوره بازیگری

۹- «نیکسون» – ۱۹۹۵- ساخته اولیور استون در نقش ریچارد نیکسون

با تداوم جایگاه هاپکینز در سینمای تحسین‌انگیز دهه ۹۰، وقتی او در نقش ریچارد نیکسون ظاهر شد، موجب شد تا رییس جمهوری رسوای سابق آمریکا گیرا شود. وی رفتارها و لحن صدای یک مرد را به تصویر می‌کشد و جنبه‌ای خاص به این فیلم مهیج سیاسی می‌بخشد.

آنتونی هاپکینز ۸۵ ساله شد/ پرونده درخشان اسطوره بازیگری

۸- «بازمانده روز» ۱۹۹۳- ساخته جیمز آیوری در نقش آقای جیمز استیونس

هاپکینز دومین نامزدی اسکار خود را برای ایفای نقش یک خدمتکار و پیشخدمت عالی دریافت کرد؛ نقشی که به طرز خیره کننده‌ای اجرا شد. در نمایش وفاداری نادرست و عشق بی‌پایان موردنظر کارگردان، هاپکینز از تمام قدرت رواقی و محفوظ خود استفاده می‌کند. انتخاب حرکات و حالات چهره او، این فیلم را بدون شک به یکی از بهترین فیلم‌های او و جیمز آیوری تبدیل کرده است. این فیلم با اقتباس از کتابی به همین نام اثر کازوئو ایشی‌گورو ساخته شده و روث پراور جابولا سومین و آخرین جایزه اسکار خود را برای فیلمنامه اقتباسی برای آن دریافت کرد.

۷- «شیر در زمستان» ۱۹۶۸- ساخته آنتونی هاروی- در نقش ریچارد شیردل

هاپکینز در کنار ملکه اسکار، کاترین هپبورن، ایستاد و هر صحنه را با طعنه‌ای خانوادگی به سبک قرن دوازدهمی مال خود کرد. این فیلم با موفقیت در گیشه و منتقدان، نامزد ۷جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد. گرچه هاپکینز در میان نامزدها نبود اما اولین جایزه از ۹ جایزه بفتای حرفه‌ای خود را در سینما و تلویزیون دریافت کرد.

۶- «سرزمین سایه‌ها» – ۱۹۹۳- ساخته ریچارد آتنبورو- در نقش سی اس لوییس

در سالی که هاپکینز دو فیلم فوق‌العاده داشت – نامزدی اسکار در «بازمانده‌های روز» و بازی در نقش سی‌اس لوئیس در «سرزمین سایه‌ها» – خیلی‌ها این دومی را ترجیح می‌دهند. گرچه هاپکینز برای هر دو در بفتا نامزد شد، اما این فیلم یکی از موارد نادری است که آرزو می‌شود کاش اسکار قانون خود را در مورد نامزدی دوبار بازیگران در همان رشته نادیده می‌گرفت.

آنتونی هاپکینز ۸۵ ساله شد/ پرونده درخشان اسطوره بازیگری

۵- «مرد فیلی» ۱۹۸۰- ساخته دیوید لینچ در نقش فردریک ترِوِس

بدون آنتونی هاپکینز «مرد فیلی» وجود نداشت. وقتی درباره کلاسیک دیوید لینچ بحث می‌شود، تبدیل جان هرت به یک مرد کریه اغلب مرکز بحث است. با این حال، هرت نمی‌تواند بدون درخشش هاپکینز به عظمت دست یابد. شفقت لطیفی که مخاطب نسبت به جان مریک احساس می‌کند، بر شانه‌هایی است که فردریک در صحنه‌های کلیدی بیان می‌کند. هاپکینز قهرمان گمنام این فیلم است.

۴- «دو پاپ» ۲۰۱۹- ساخته فرناندو میرلس- در نقش پاپ بندیکت شانزدهم

قبل از «پدر»، ایفای نقش پاپ بندیکت شانزدهم، بهترین تلاش هاپکینز در بیش از ۲۰ سال گذشته بود. هاپکینز با احتیاط غرغر و ناله را وارد رفتار مردی می‌کند که مسئولیتی بزرگ در قبال خیر و شر دینی ۲۰۰۰ ساله دارد. هاپکینز دوباره نامزدی اسکار را پس از ۲۲ سال برای نقش مکمل مرد دریافت کرد ولی در برابر برد پیت برای فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» شکست خورد.

۳- «جاد و»-۱۹۷۸- ساخته ریچارد آتنبورو- در نقش چارلز کورکی ویترس

هاپکینز به عنوان شعبده باز مشتاقی به نام «کورکی» در درام روانشناختی ریچارد آتنبرو هیچ کلکی نمی‌زند؛ بلکه در واقع یک مستر کلاس وحشتناک بازیگری ارایه می‌کند. هاپکینز جایزه بفتا و گلدن گلوب را برای بهترین بازیگر مرد دریافت کرد، اما آکادمی او را نادیده گرفت و نمونه دیگری از درک ناموفق خود را در تاریخ رقم زد. اگر می‌خواهید داستانی که موها را به لرزه درآورد ببینید، عبارت‌ها و بیان‌های درخشان هاپکینز را دوباره تماشا کنید.

آنتونی هاپکینز ۸۵ ساله شد/ پرونده درخشان اسطوره بازیگری

۲- «پدر» – ۲۰۲۰- ساخته فوریان زلر- در نقش آنتونی

ایفای نقش به عنوان آنتونی، مردی که با از دست دادن حافظه مبارزه می‌کند، عرصه‌های بازیگری را گسترش می‌دهد. آکادمی هم تلاش او را با تندیس بهترین بازیگر مرد پاداش داد و هاپکینز در ۸۳ سالگی مسن‌ترین برنده بازیگری تاریخ شد.

آنتونی هاپکینز ۸۵ ساله شد/ پرونده درخشان اسطوره بازیگری

۱-« سکوت بره‌ها» – ۱۹۹۱- ساخته جاناتام دم- در نقش دکتر هانیبال لکتر

روی کاغذ، در هر زمان دیگری در تاریخ، دکتر هانیبال لکتر، روانپزشک آدمخوار، واضح ترین نقش مکمل در یک فیلم خواهد بود؛ اما بازی وحشتناک هاپکینز در بهترین فیلم کلاسیک جاناتان دمی که برنده اسکار بهترین فیلم شد، یکی از بهترین بردهای تاریخ اسکار برای یک بازیگر مرد برجسته است. علاوه بر اینکه این نقش یکی از معدود اجراهای مهم ژانر ترسناک در جوایز اسکار بود، نبوغ و تعهد هاپکینز به این شخصیت، «سکوت بره‌ها» را به یکی از سه فیلم تاریخ اسکار بدل کرد که برنده ۵ جایزه اصلی شدند. معدود بازیگرانی هستند که در مجموع ۲۴ دقیقه توانسته باشند چهره بهتری از صحنه‌های سینمایی را خلق کرده باشند.

کد خبر 731865 منبع: مهر

  • نامزدهای اسکار به روایت هالیوود ریپورتر

  • روزهای خوش سینما رسید | ستاره هایی که رکود گیشه را شکستند | پریناز ایزدیار، پژمان جمشیدی و…

  • زندگی خصوصی آقای کارگردان در فابلمن‌ها| فیلمی که اسپیلبرگ سر صحنه‌اش گریه کرد

  • ویترین سینما در هفته پیش‌رو کامل می‌شود| بیلبردها خالی از سینماست| اکران جدی «بخارست» شروع می‌شود؟| سینما روحیه مردم را بالا می‌برد

  • ناگفته هایی از سه روز پایانی زندگی حاج قاسم | نزدیک‌ترین افراد به او چه کسانی بودند؟

  • ماجرای هشتگی که سیستان و بلوچستان‌ امن را به مردم نشان داد

  • آنتونی هاپکینز هشتاد و پنج ساله شد| مروری بر 19 فیلم برتر کارنامه بازیگری که با هانیبال لکتر به یادمان می‌اید

  • پهپاد کرار یک هواپیمای جاسوسی را فراری داد

  • اطلاعیه سپاه درباره اظهارات سردار اباذری در مازندران

  • بازداشت بازیکنان تیم مطرح تهران در پارتی شبانه

  • ببینید | حمله موشکی سنگین روسیه به اوکراین از دریای خزر

  • ببینید | میزان افزایش حقوق کارمندان دربودجه سال آینده چقدر است؟

  • در جلسه سران قوا چه گذشت ؟ | برنامه سه قوه برای کاهش نرخ تورم

  • ببینید | علی لاریجانی : خدا حاج قاسم را دوست داشت که‌ رفت و این روزها را ندید | آیت الله خامنه ای جلوی دیکتاتوری و گردن کلفتی را گرفت

  • یک نماینده تهران از نمایندگی مجلس استعفا داد

  • ببینید | لحظه انهدام پهپاد مهاجم توسط موشک مرصاد

  • تصاویری از فرود فوق‌العاده بوئینگ C17 بر روی باند خاکی!

  • تصاویر زوج طلبه با ۴ فرزند و متفاوت‌ترین مهریه | داشتن خواهر خوب است ولی کاش بچه بعدی برادر باشد

  • عکس| رقابت دیوانه وار عربستانی ها؛ انتقال مسی به الهلال جدی شد!

  • تصویر | تصادف مرگبار در بزرگراه شهید خرازی | برخورد سهمگین خودروی ۲۰۷ با تیر چراغ برق

  • فریم به فریم با پادشاهی رونالدو در عربستان | کاخ لاکچری کریس رونمایی شد

دیدگاهتان را بنویسید